Bare et lite tips.
Jeg sykler til jobben nesten hver dag. Ca 16km hver vei. Været her hos oss er ofte dårlig og det brukes en del salt på veiene vinterstid.
Når jeg kommer frem, jobb eller hjemme, spyler jeg hele sykkelen med vann. Ramme, hjul og drivverk. Det er utrolig hvor mye dritt som legger seg på sykkelen.
Hvis støv og sand får stå på sykkelen i noen timer så tørker vannet bort og sand og støv blir sittende igjen. Ved videre bruk av sykkelen ligger dette og sliter på drivverk og lager (hvis disse skulle være litt utette).
Jeg smører kjede og girsystem med teflonsprey. Den holder ikke så lenge som olje, men binder ikke opp skitt og sand på samme måten som oljen gjør, og så holder drivverket seg blankt og fint. Med olje så blir dette svart og skittent i løpet av en liten sykkeltur.
Jeg vasker sykkelen ofte og da bruker jeg enten voksshampo fra Biltema eller hvis det er tomt, vanlig Zalo oppvask. Etter vask med zalo går jeg over alle blanke og lakkerte deler med vanlig bonevoks for bil. Dette hindrer støv og skitt fra å feste seg til sykkelen og dette forsvinner lettere ved spyling.
Slik vasking og gnikking kan kanskje virke noe i overkant, men dette har jeg også gjort med min gamle hybrid som nå nermer seg 10 år og er nesten like fin som da den var ny.
Etter vask og når det regner vil du kanskje reagere på støy fra bremsene, men dette kommer bare av vann på bremseskiver og klosser og er helt normalt.