Populært innlegg +Memento mori Skrevet 7. april 2019 Populært innlegg Skrevet 7. april 2019 (endret) Dag 1 Da er jeg på tur igjen. Har med mat for 2 overnattinger. Startet på Kleivstua, noen måtte ha på mere klister. Varmt med 6 plussgrader. Dårlig med skiløyper her, var 5 stk som bærte skia opp bakken. Det er også vært hugget her så ble lysere. Første stopp var Bilibenken. Med litt kaffe i sola. Det blåser en del. Men sola skinner. En tur innom Kongens utsikt. Isen ligger enda på Steinsfjorden. Mindre is i Tyrifjorden, sendt inn til Regobs som vanlig. Jeg har du faste punkt som jeg rapportere til. Nordfjorden er nesten isfri. @Tom42 sin ovn er med på denne turen også. Har også med Amokkoppen som kan brukes til å måle opp 30 graders vinkel. Ser både Vikerfjell og Norefjell der jeg ligger. Akkurat passe langt og fort i dag.... Køya er oppe Hadde hengt den feil vei første gangen, uvant med køye. Pølser på trangia med spritbrenner og bioetanol fra Biltema på denne turen. Tips fra @Marius Engelsen. Har til å med Kos - sjokoladepudding 😀 Våren er her, marihøne kom innom. Hadde heldigvis med gapahuk - den luner bra i vinden. Flott solnedgang. Håpet på like rødt som i går, med ser ikke slik ut. Spent på natta, får jeg sove? Blir det mye vind? Burde jeg tatt vinterposen? Svaret får jeg vel i løpet av natta. Har med radioen, så den blir nok kveldens underholding. Legger ved litt ekstra bilder. Endret 20. april 2019 av Memento mori Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 24 1 Siter
+Memento mori Skrevet 8. april 2019 Forfatter Skrevet 8. april 2019 (endret) Dag 2 Klart og fint i går og i natt. Flott stjernehimmel, men måtte ha på tarpen for å skjerme for vind. Opptil 10.6 meter i kasta på målestasjon på kleiva ved rampa. Tipper det er omtrent det samme her eller litt mere. Blåser enda mer nå på morgenen opptil 12.2 ms - kald nordavind. Bilde fra rampekamera. Ikke ei sky. Det ble kaldt i natt, syns både posen og underlaget ble for kaldt. Det har bare vært -2 grader. Måtte opp på natta og ta på meg dobbelt sett undertøy og fleecejakka. Spiste litt nøtter også. Sov ok minus frem til kl 9. Køye beveger seg også sideveis i vinden. Norefjell Vikerfjell Ser flott ut med kaldt og sur vind. Tarpen får testet seg. Bra jeg hadde med gapahuken, uten den hadde jeg måtte pakke sammen og funnet mer ly for frokost. Kaffe er i det minste klar. Må legge en ny plan. Her kan jeg ikke ligge en natt til. Meldt kaldere og mer vind. Må ha mer ly eller varmere pose i såfall. edit: Ser @Miamaria sier at myggnetting demper trekk, men har ikke det med. Endret 8. april 2019 av Memento mori 8 1 Siter
Bendikb Skrevet 8. april 2019 Skrevet 8. april 2019 Prøv å sett opp gapahuken som en levegg, men ellers ser det ut som en fin tur 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 8. april 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 8. april 2019 Artig med Amokkoppen som du kan måle 30 grader med. Fyll kaffe til linja Så setter du koppen på båndet og du ser om du har 30 grader. Ikke en sky på Norefjell når jeg gikk. Fant ei mye i le. Mye flotte gamle furuer, som får stå i fred. Heldigvis mye å sanke ellers og trenger ikle så mye ved. Her er jeg i ly av Kleivåsen. Bare sol og fint, men litt vind fra alle kanter. Gapahuken redder dagen, nok en gang. For 200kr som den kostet har den gitt mye glede. Pølser til lunsj i dag. Spadd en liten grop til bålet. Meldt mye mindre vind, og litt mildere. Tar sjangsen på ei ny natt, og naboen kommer innom for å henge litt han også. Vedovnen funker fint! Men plutselig hadde det jeg satte den på, brent opp også... Så da satser jeg på at det blir ei bra natt, og hyggelig med overnattingsbesøk også. 18 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 9. april 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 9. april 2019 (endret) Det ble en del snøsmelting og med tørr ved funker det bra. Men du ser det tar fyr under. Men både vann og kaffe ble det, og det veltet ikke mere. hengekøyeoppsettet ble så lav jeg kunne ha det, for å skjerme for vind. Men det subbet ikke. Naboen satt opp sin i kanten, men jeg ligger litt mer utpå. Råten snø, men klaker fort på kvelden. Helt klart vær, men litt vind, men betydelig mindre enn dagen før. Sola går ned ved 8 tia. Bålgrop klar. Lite pent bål. Mere kaffikoking og glør for matlaging. Entrecote - bakt søt potet og lange paprika. Naboen hadde real som base med litt ekstra kjøtt oppi. Blir litt crash i mat opplegget når han kommer på kort varsel, og jeg alt var på tur. Han hadde med smågodt også. Jeg hadde bare kamferdrops. Det ble mest prating og ikke mange bilder ble tatt, i seng kl 23 og helt stjerneklart. Bildet er tatt med iPhone. Endret 9. april 2019 av Memento mori 11 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 9. april 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 9. april 2019 Dag 3 Voknet kl 1 og måtte tisse. Blåste litt, men har fått fin teknikk på å komme ut og inn uten å brette. Viktige er å få rompa på rett plass, da order resten seg selv. Hadde ikke en gang på lykta eller briller! Sov i natt med ørepropper, noe vind men ikke så my som forrige natt, minus 5 grader. Det holder akkurat - men sola kom og varmet. Da sov jeg lenge. Voknet kl 10.11! Trikset med å et liggeunderlag å stå på er veldig bra. Trapen har slakket seg litt i løpet av natta. Gass og pannekaker til frokost for naboen. Tur på skaren, bærte bra. Ikke ei sky. Gran i bunn - bjørk på toppen. Helt omslynget. Blir en flott dag i sola, bra jeg har med solkrem. @Tom42 sin ovn blir bruk til vann og kaffe. Da har vi gass, rødsprit og ved å fyre med. 14 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 9. april 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 9. april 2019 Naboen hadde glemt solbriller - så ble litt mysing. Litt vind i dag også. Men bare sol og varmt. Det ble mye matlaging på @Tom42 sin ovn. Kokken laget stekte epler. Og blandet det med pannekakerøre. Så og smakt bra ut. Jeg testet grillfunksjon som ovnen også har. Entrequte Oppkuttet søt paprika surret i kryddersmør. Alt blandet med søtpotetmos - smakte fortreffelig 😀 Måtte ta et bilde av dagens sky, ellers bare sol. Blir en bra grop etter bålet og all snøen som vi måkte vekk. Skiløypene er harde og her kjører de ikke lengere. Truger for å komme seg ut til løypa på roten snø. Deretter brodder. Veldig hardt. Syns ikke at vi går her. Enkelte steder bare blåisen. Stoppet og tok bilder av Tyrifjorden og sendte inn til Regobs. Det har vært en utrolig fin tur, føles som den har vært mye lenger enn 3 dager. Har lært mye om køya også, da i vind og kulde. 13 1 Siter
Populært innlegg +Tom42 Skrevet 9. april 2019 Populært innlegg Skrevet 9. april 2019 (endret) Dette ble nesten for mye for en gammel mann, tenk å se blikkboksovnen i aksjon @Memento mori - og så mange ganger. Egentlig burde jeg ha stoppet her, men det er noe med sirkushesten - når den kjenner lukten av sagmugg så skjer det noe. Og det som skjer er ikke bare det å se ovnen i aksjon, men det er nå 4 dager siden jeg iverksatte ide nr 39, eller noe sånt. Og inntil nedturen med samme nummer kanskje kommer våger jeg å røpe hva jeg har gjort, for aldri før har jeg vært smertefri så mange dager. Og ide nr 39 kom sist lørdag da jeg skulle legge meg og surret en støttebandasje med en kuldepakning rundt "titankneet" . Men istedet for å stoppe da morgenen kom, bare fortsatte jeg å hente nye kuldepakninger i fryseboksen. Og siden har jeg skiftet og skiftet - og resultatet: Smertefri. Og nå kan jeg gå! Og mere skal det ikke til: Men jeg har altfor mange ganger vært i hundre til at jeg sier: "Holken, here I come". Derfor gjorde jeg ikke noe mer ut av dette enn å tømme ut innholdet av kommodeskuffene og sjekket at alt lå på plass. Og det lå der - alt sammen. Og om opptur nr 39 fremdeles er opptur i morgen tidlig kommer jeg til å pakke en lett sekk og innta frokosten i det fri. Endret 9. april 2019 av Tom42 17 Siter
+Tom42 Skrevet 10. april 2019 Skrevet 10. april 2019 Ide nr 39 har holdt ett hakk til. I dag kl 0730 dro jeg på tur. Spiste frokost i det grønne. Forserte også noen små urer. Det hele gikk utrolig bra. Vel hjemme byttet jeg kuldepose og skal nå ned å polere båten. 9 Siter
+Tom42 Skrevet 13. april 2019 Skrevet 13. april 2019 Ide nr 39 fungerer ennå etter en uke, men ikke uten bivirkninger. Jeg fryser. Likevel, velger jeg det -for til nå har jeg gått ganske langt hver dag, og funker det "blinker det i det fjerne" 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.