+Memento mori Skrevet 19. april 2018 Forfatter Skrevet 19. april 2018 12 minutter siden, Arne Antonsen skrev: Den ekstra liggelengden, nå 230 cm Stemmer målet på 230? Har prøvd Staika, og det er ikke veien å gå. Siter
antarn Skrevet 19. april 2018 Skrevet 19. april 2018 14 minutter siden, Memento mori skrev: Stemmer målet på 230? Flaks at det står oppe og tørker. Målte lengden til å være 225 cm midt i teltet. Så med barduner på plass er det kanskje 230. 1 Siter
+Memento mori Skrevet 20. april 2018 Forfatter Skrevet 20. april 2018 Da er Nallo 4 slått opp i stua. Et flott telt må jeg si, skjønner at dette er populært, lett stor plass og virker veldig gjennomtenkt. Høydemålet på 115 cm foran stemmer, det samme med bredden på 200 cm Men oppgitt lengdemål på 220 cm måler jeg til 208 cm. Her har noen tatt bra i. Stor flott fortelt del selv om det ikke er GT versjonen. Målt til 118 og oppgitt til 115 cm. Kan sitte i stoltrekk på tvers, hode er så vidt inne taket. Men sliter med at det skrår i enden, ligger på downmath 9 og selv når jeg ligger diagonalt kommer tærne i taket. 4 1 Siter
Bjørn J Skrevet 20. april 2018 Skrevet 20. april 2018 51 minutes ago, Memento mori said: Men sliter med at det skrår i enden, ligger på downmath 9 og selv når jeg ligger diagonalt kommer tærne i taket. Ja, akkurat det er grunnen til at jeg er allergisk mot telt som skrår i bakkant. Hvis jeg noensinne kjøper et nytt telt skal det ha rette endevegger og aller helst inngang i begge ender. 1 Siter
+Memento mori Skrevet 20. april 2018 Forfatter Skrevet 20. april 2018 Siden vi har Keron 3 GT i hus, som på en måte setter en standard, og jeg oppfatter at målene som blir oppgitt ikke stemmer med slik jeg er opplært til å måle. (Har jobbet proft med layout på lager i 8 år, og trucker juger ikke på mål🤪) Oppgitt lengde 220 cm målt 207 cm, oppgitt høyde 105 målt 103 cm, bredde oppgitt til 160 cm målt til 157 cm. Alle mål i min disfavør..... Downmath 9 er 195 cm og dytter jeg den til det butter har gjen igjen 15 cm. Her er hvertfall 10 cm borte. Har igjen ca 7 cm når jeg sitter på det mest idelle stedet. God plass i det minste forteltet, enorm plass i det store. Slipper i det minste å ha tærne i duken. 2 Siter
+Memento mori Skrevet 20. april 2018 Forfatter Skrevet 20. april 2018 Staika oser av selvtillit, stabilt, solid føles trygt, er bygget for ekstremt vær helt tydelig, er et prakttelt! Høyde er oppgitt til 105 cm og det stemmer, men blir fort en del lavere, siden det er kuppel alle veier. Bredden er oppgitt til 140 cm, målt til 130 cm. Lengden er oppgitt til 230 cm målt til 226 cm. Dybden på forteltet er oppgitt til 80 cm målt til 82 cm. Hode går i taket når jeg sitter i stoltrekket og beina er i duken. Går akkurat å ligge på diagonalen, da er ikke hode eller tær i berøring med duken, men så å si ikke klaring. Forteltene blir små, her er bildet tatt i rett linje med innertelt og ene døra åpen, dette syns ikke på noen bilder jeg har sett, her er feks Reinsfjell helt rett. Må være et drømmetelt for de som padler, men jeg blir litt for stor for dette. 2 1 Siter
+Memento mori Skrevet 20. april 2018 Forfatter Skrevet 20. april 2018 På 11.4.2018 den 9.16, Memento mori skrev: Lista over telt jeg har hatt er lang, og har funnet frem til følgende krav til teltet: - Takhøyde minimum 105 cm - Fortelt stort nok til å lage mat med bensinbrenner - 2 ventiler for god ventilasjon, ønsker også at duken går ned til bakken på grunn av trekk og insekter - Helst like lengde på teltstengene, dette for at det ikke skal bli for lavt under taket. - myggnetting i ventiler og dører - Pakkvolum viktigere enn vekt. (vekt under 5 kg) - (aller helst mulig å sitte inni innerteltet på stoltrekket og røre i maten på brenneren i ytterteltet). Da sitter jeg igjen med Hilleberg Keron 3 eventuelt Keron 4 hvis jeg skal sitte på tvers og lage mat. Helsport har Spitsbergen. En mulighet er å få systua til Helsport til å lage det om slik at det blir tatt vekk en stang og forteltet. Må få testet ut forslaget til @Arne Antonsenpå Exped Orion 3 i 2018 versjon. 1 Siter
fiskekongen Skrevet 21. april 2018 Skrevet 21. april 2018 Sliter litt selv med valg av nytt telt. Er så utrolig fornøyd med Black Diamond Ahwahnee med fortelt. Rette vegger, stor god plass både inni og I forteltet. Reinsfjell teltet mitt syns jeg har for små fortelt til å kokkelere og hvis det skal kosefyres endel. Tar gjerne i mot tips til selvstående telt med godt fortelt under 3kg. Tunelltelt har jeg fra før. Siter
+Blaser Skrevet 21. april 2018 Skrevet 21. april 2018 4 timer siden, fiskekongen skrev: Sliter litt selv med valg av nytt telt. Er så utrolig fornøyd med Black Diamond Ahwahnee med fortelt. Rette vegger, stor god plass både inni og I forteltet. Reinsfjell teltet mitt syns jeg har for små fortelt til å kokkelere og hvis det skal kosefyres endel. Tar gjerne i mot tips til selvstående telt med godt fortelt under 3kg. Tunelltelt har jeg fra før. ref. link: https://www.blackdiamondequipment.com/en/tents-and-bivys/ahwahnee-tent-BD810130.html så kommer det snart igjen. Ser jo ut som en storebror til Helsport Mil1 teltet ja. Siter
+Memento mori Skrevet 26. april 2018 Forfatter Skrevet 26. april 2018 Da har Nigor spix vært slått opp i stua. Et ekstremtelt, med mye fine detaljer. Her kan jeg sitte i innerteltet og lage mat i ytterteltet. Utrolig bra løsing på et telt må jeg si. Oppfyller de krav jeg hadde med unntak av vekt og pakkevolum. Skal slå det opp i helga hvis været og tiden er på min side. Bredde på 2 meter og reellt 3 manns. Skriver et eget innlegg om dette telt. Har også prøvd å få testet Orion 3 2018 modell, men uten hell så langt. 4 Siter
Tessatroll Skrevet 26. april 2018 Skrevet 26. april 2018 1 time siden, Memento mori skrev: Da har Nigor spix vært slått opp i stua. Et ekstremtelt, med mye fine detaljer. Her kan jeg sitte i innerteltet og lage mat i ytterteltet. Utrolig bra løsing på et telt må jeg si. Oppfyller de krav jeg hadde med unntak av vekt og pakkevolum. Skal slå det opp i helga hvis været og tiden er på min side. Bredde på 2 meter og reellt 3 manns. Skriver et eget innlegg om dette telt. Har også prøvd å få testet Orion 3 2018 modell, men uten hell så langt. Dette vonar eg å få sjå live ein gong, d det ligg inne som kandidat hjå meg og Gratulerer med nytt telt. Siter
Gjest Turlyst Skrevet 26. april 2018 Skrevet 26. april 2018 1 time siden, Memento mori skrev: Da har Nigor spix vært slått opp i stua. Et ekstremtelt, med mye fine detaljer. Her kan jeg sitte i innerteltet og lage mat i ytterteltet. Utrolig bra løsing på et telt må jeg si. Oppfyller de krav jeg hadde med unntak av vekt og pakkevolum. Skal slå det opp i helga hvis været og tiden er på min side. Bredde på 2 meter og reellt 3 manns. Skriver et eget innlegg om dette telt. Har også prøvd å få testet Orion 3 2018 modell, men uten hell så langt. Er misunnelig nå ja Har ønsket meg dette, men det koster..... Siter
+Memento mori Skrevet 27. april 2018 Forfatter Skrevet 27. april 2018 Har stått i hjørnet i stua og tatt alle bildene. Litt lettere å se forhold i størrelse da. 2 Siter
+tshansen Skrevet 27. april 2018 Skrevet 27. april 2018 Syns du skal prøve ut Abisko Dome teltet jeg... slik at jeg kan hvile på dine erfaringer før jeg eventuelt knaller til på noe slikt selv 2 Siter
+Memento mori Skrevet 27. april 2018 Forfatter Skrevet 27. april 2018 1 time siden, tshansen skrev:Syns du skal prøve ut Abisko Dome teltet Sammenlig målskissen med det faktiske teltet. Har tegnet inn vertikale hjelpelinjer. Vi leser målskissen bokstavlig og tror at veggene er helt rett, noe som ikke er tilfelle. Tegner du en halvsirkel i et tegneprogram og fester trepunkt blir sirkelen slik. Kombinere du dette med avrunding til nærmeste hele 5 cm, og "gode" mål, blir det trangt for oss store. På bunnduk, kan du i praksis ta vekk minst 15 cm fra målet som er oppgitt, og det er før det skrår...... så 225-230 blir fort 2 små meter. Når det gjelder telt med kryssende buer i et punkt, blir alle ganske like, og toppunktet blir mere lavvo enn de vanlige målskissene viser. Prøvd å skissere dette over. Dette gjelder de fleste merker. Kunne ha skrevet et veldig langt og sint innlegg om mål og skisser på telt, i forhold opplevde mål, men skal spare dere for det. 😇 Siter
+Espen Ørud Skrevet 27. april 2018 Skrevet 27. april 2018 Jeg tror du finner mange telt som passer målene dine om du ikke på død og liv skal ha innertelt også. Jåla! <- Blunkemann. God helg! 1 Siter
+Memento mori Skrevet 4. mai 2018 Forfatter Skrevet 4. mai 2018 Det er nok mange som syns jeg er veldig opptatt av lengden på innertelt. Her ser dere grunnen til dette. Underlaget er downmath 9 LW . Den faktiske lengden på posen er 230 cm, ikke rart det butter i mange telt. Hadde vært artig å prøvd den inne i et exped orion 3 i 2018 utgave. Siter
Terka Skrevet 4. mai 2018 Skrevet 4. mai 2018 19 minutter siden, Memento mori skrev: Den faktiske lengden på posen er 230 cm, ikke rart det butter i mange telt. Hadde vært artig å prøvd den inne i et exped orion 3 i 2018 utgave. Er derfor du har en L som profilbilde? Bena som ligger oppover teltveggen? 🤔😁 1 Siter
+Memento mori Skrevet 4. mai 2018 Forfatter Skrevet 4. mai 2018 På 4.5.2018 den 13.51, Terka skrev: Er derfor du har en L som profilbilde? Kunne vært, men den står for at vi er evig lærlinger, og at vi aldri må slutte å utvikle og lære oss nye ting, selv om vi blir gamle og sikkert sære. Vi som er lange har mye ulemper, men også noen fordeler. Jeg når høyere opp med handa, enn naboen, selv om hun sto på en stol. Kjekt når klatretauet skulle over en bjelke, som det lå terrassegulv oppå.. 1 Siter
+Espen Ørud Skrevet 4. mai 2018 Skrevet 4. mai 2018 41 minutter siden, Memento mori skrev: Det er nok mange som syns jeg er veldig opptatt av lengden på innertelt. Her er en som er mer opptatt av høyden i innerteltet: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=119438137&fks=119438137 Siter
Thomas E Skrevet 4. mai 2018 Skrevet 4. mai 2018 42 minutes ago, Memento mori said: Det er nok mange som syns jeg er veldig opptatt av lengden på innertelt. Svært forståelig! Hvor stort er det liggeunderlaget? Siter
+Espen Ørud Skrevet 4. mai 2018 Skrevet 4. mai 2018 2 minutter siden, Thomas E skrev: Svært forståelig! Hvor stort er det liggeunderlaget? Lengde: 197cm Bredde: 65cm Siter
+Memento mori Skrevet 4. mai 2018 Forfatter Skrevet 4. mai 2018 3 minutter siden, Espen Ørud skrev: Lengde: 197cm Bredde: 65cm Når jeg måler blir det 194 og bredde på 64 cm. Veldig rart at alle mål eller vekt på friluftsutstyr går konsekvent min disfavør..... hvis jeg kontrollmåler eller veier😱 Siter
Daktari Skrevet 4. mai 2018 Skrevet 4. mai 2018 12 minutes ago, Memento mori said: Når jeg måler blir det 194 og bredde på 64 cm. Veldig rart at alle mål eller vekt på friluftsutstyr går konsekvent min disfavør..... hvis jeg kontrollmåler eller veier😱 Ikke vask downmat på 60 grader Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.