Populært innlegg Bomsen Skrevet 4. mars 2016 Populært innlegg Skrevet 4. mars 2016 (endret) Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:) Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210. Bilder og detaljer kommer her: Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene Pent pakket, det lover godt! Høvik 210. Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt. Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint. Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie. Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit. Har den et navn? Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser... Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet. Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig... Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet. Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret! Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? ) Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker! Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også! Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl. Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet. Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt. Brenner fint og rent etter sammensetting igjen. Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent. Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste. Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre. Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik. Veldig blå, men pen alikevel! Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse. Den skal bli grønn med militær skrift på kassa. God helg til alle primushoder der ute! Endret 4. mars 2016 av Bomsen bildekrøll 21 Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 4. mars 2016 Skrevet 4. mars 2016 Artig å se god gammeldags rehabilitering, nyttige tips her som sikkert flere kan benytte til ymse prosjekter 1 Siter
Bård B Skrevet 4. mars 2016 Skrevet 4. mars 2016 Flott! Gode gamle ting blir som nytt, ingenting er bedre! Har selv en gammel to bluss parafinbrenner i en båt-bysse jeg skal forsøke og få liv i før båtsesongen... 1 Siter
Bomsen Skrevet 4. mars 2016 Forfatter Skrevet 4. mars 2016 Trivelig å høre gutter! Ah, parafinbrenner og bysse...det er duft fra barndommen det! Siter
a_aa Skrevet 6. mars 2016 Skrevet 6. mars 2016 Fikk enda mer lyst på en 210, nå gitt! Tror jeg skal finne et standard repsett på eBay elns og ha liggende, så slår jeg til når jeg kommer over en jeg synes ser bra ut. Har mest lyst på en forniklet Høvik, synes de ser ekstra flotte ut - men mistenker at det ikke er så mange av dem. Håper sagaen din her fortsetter med flere lærerike innlegg 1 Siter
dsk Skrevet 6. mars 2016 Skrevet 6. mars 2016 111 i knallblå ble jo helt nydelig, men noen er bare nydelige uansett hva de har på seg Skulle jeg være avhengig av en primus for å overleve i lengre tid så ble det 111 med bråkebrenner, men til vanlig velger jeg diverse for moroskyld. dsk 1 Siter
Bomsen Skrevet 6. mars 2016 Forfatter Skrevet 6. mars 2016 a_aa skrev (På 6.3.2016 den 11.59): Fikk enda mer lyst på en 210, nå gitt! Tror jeg skal finne et standard repsett på eBay elns og ha liggende, så slår jeg til når jeg kommer over en jeg synes ser bra ut. Har mest lyst på en forniklet Høvik, synes de ser ekstra flotte ut - men mistenker at det ikke er så mange av dem. Håper sagaen din her fortsetter med flere lærerike innlegg Ekspander Ja, den forniklede er virkelig fin. Mye penere enn min utgave. Mener jeg så en på finn for ikke lenge siden, men selger svarte ikke på hendvendelse så... 1 Siter
Bomsen Skrevet 6. mars 2016 Forfatter Skrevet 6. mars 2016 dsk skrev (På 6.3.2016 den 12.42): 111 i knallblå ble jo helt nydelig, men noen er bare nydelige uansett hva de har på seg Skulle jeg være avhengig av en primus for å overleve i lengre tid så ble det 111 med bråkebrenner, men til vanlig velger jeg diverse for moroskyld. dsk Ekspander Alt kler den smukke, sies det. Ja, jeg er enig med deg, og bruker endel forskjellig ute på tur, alt etter hvor nostalgisk jeg føler meg. Fra Omnifuel og alukjeler til 111 med jerngryte, Bushbuddy med kvist og kongler, og snuskburken, ikke minst! Men dette med brenne-vs bråkebrenner: Er bråkeren så mye mer pålitelig, eller hva grunnen til at de aller fleste sverger til bråker'n? Ved riktig forhåndsvarming og bruk er det vel lite som kan klønes til på en 111t? Eller? Setter pris på å forstå dette nå, og ikke ute på tur... Siter
dsk Skrevet 6. mars 2016 Skrevet 6. mars 2016 Kan du det så går det bra, men er du slurvete med å sørge for at de to løse delene på toppen ikke ligger på plass, da er det lett å få underburn. Her dreier det seg om erfaring og fingersptsgefuhl. Forøvrig er det letter å fjerne sot fra bråkebrenneren om du skulle ha måtte kjøre på noe dårlige greier. dsk 1 Siter
Imp Skrevet 6. mars 2016 Skrevet 6. mars 2016 Jeg er overhodet ikke interessert i slik demontering og mekking, men nå ble jeg imponert. Du er jo rene Reodor Felgen! 1 Siter
Rismyhr Skrevet 7. mars 2016 Skrevet 7. mars 2016 Imponerende arbeid Bomsen, dette kan du! Veldig fint å se noen som gir liv i de gamle tingene. Har en primus av den gamle typen der liggende på hytta med boksen og hele pakka, mener den er i ganske god stand også. Siter
Bomsen Skrevet 7. mars 2016 Forfatter Skrevet 7. mars 2016 Rismyhr skrev (På 7.3.2016 den 8.56): Imponerende arbeid Bomsen, dette kan du! Veldig fint å se noen som gir liv i de gamle tingene. Har en primus av den gamle typen der liggende på hytta med boksen og hele pakka, mener den er i ganske god stand også. Ekspander Det er det som er det artige, jeg har aldri skrudd på en primus før dette. Ikke bytta pakning på gamle Omnifuelen engang. Så jeg kommer nok til å spørre og gnåle mye her inne om dimmensjoner og lengder og årsmodeller, hehe! Siter
Bomsen Skrevet 7. mars 2016 Forfatter Skrevet 7. mars 2016 Imp skrev (På 6.3.2016 den 21.24): Jeg er overhodet ikke interessert i slik demontering og mekking, men nå ble jeg imponert. Du er jo rene Reodor Felgen! Ekspander Hahaha! Jeg når ikke godeste Reodor opp til anklene engang, men takk alikevel! 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.