Gå til innhold
  • Bli medlem

MYOG: Caldera cone på 11 gram


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Synes de caldera conene er veldig dyre og så var jeg litt lysten på å se om det var mulig å få de enda lettere. Så jeg rotet rundt på ebay etter titanium plater og fant en på 0,1 mm en på 0,07. Den på 0,1 fikk jeg bare i 30 cm lengde og det viste seg å bli litt for kort. Den på 0,07 fikk jeg i 1 meter med 15 cm bredde.

 

http://zenstoves.net/PotStands-Conical.htm#SupportingPotOnCone ligger det kalkulator for å beregne hvordan en skal kutte til materialet for å få en perfekt cone. Det jeg ikke hadde tenkt på er at coneformen "spiser" litt av høyden så med 15 cm klarte jeg bare 12 cm høyde, buet den derfor kun en liten bite i toppen slik at det bare er tuten av gryta som hviler mot kanten så skrår den litt ned mot hanken. Virker som bæreevnen er god nok med denne designen og da klarte jeg å få den til 14 cm høyde, noe som passer fint til min 500 ml evernew mug pot.

 

0,07 mm titanium er veldig tynt og det går fint å klippe i det med saks. Det blir likevel stabilt og selv om den nok blir litt utsatt for bulker så tror jeg den vil tåle endel. Under transport rulles den sammen og da vil den være veldig sterk.

 

Nå gjenstår det bare å borre noen hull til ventilasjon, og da regner jeg med jeg kutter et gram til og får den ned i 10 gram :hyper: , men det får vente til i morgen så jeg ikke forstyrrer nattesøvnen til naboene :)

post-13206-0-88277900-1411855349_thumb.jpost-13206-0-28644800-1411855360_thumb.j

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tablettene virker geniale. Hvor mange liter kan du koke opp på x antall gram med det stoffet?

 

På forrige tur brukte jeg 14 grams tabletter og det holder til en halv liter vann med en dårlig vindskjerm. Regner med å få litt bedre effekt med conen og håper på å klare å koke nok vann til en real turmat med to 4 grams tabletter, men det gjenstår å teste ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tablettene stående slik som på bildet over brant de i rett under en halvtime. Koking ble nådd etter 22 minutt og da som småkoking. Ville nok vært litt mer effektivt med lavere vegger så det brant noe fortere. Men 0,4 liter vann kokte ihvertfall med <8 gram esbit + <1 gram antibac (bruker som regel antibac for opptenning av esbit). Skal prøve om en kan koke opp vann til en kopp kaffe med kun en 4 grams tablett.

 

Lagde kun 4 ventilasjonshull helt nede da det blir litt luft som kommer ut oppe, men tror jeg skal prøve med to små hull oppe ved tuten for å få litt bedre ventilering og for å lede varmen oppover langs gryta.

 

Forsøket ble gjort ute på terassen. Nesten vindstille og 13-14 grader. Kaldt vann fra springen.

 

post-13206-0-08909800-1411923893_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Total vekt på kokeutrustningen:

 

Evernew mug pot 500 ml uten lokk: 56 gram

Ekstra isolert lokk: 21 gram

MYOG Caldera cone: 11 gram

Mini gramcracker: 1 gram

Aluminumsfolie til underlag: 2 gram

 

Totalt 91 gram

 

Daglig forbruk av brensel til 1 havregrøt, 1 kopp kaffe og 1 real turmat blir 16 gram (8 dl kokende vann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ett spm. Har du noen rutiner for reingjøring etter ESBIT griset? Eller lar du det bestandig brenne helt ut? Tar du vare på restene av ESBIT, og hvordan pleier du å oppbevare dette?

For meg så blir det endel som blir kastet av rester, så forbruket med ESBIT har en tendens til å bli høyere totalt enn med f.eks rødsprit. Sliter også med effekten på mine tabeletter ved litt vind, da sliter jeg ofte med å få bobler i det hele tatt... Benytter du ESBT, eller andre typer?

 

Har lurt litt på å lage cone selv jeg også, da Caldera med frakt blir ganske kostbart. Har to CalderaTiTri fra før da men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett spm. Har du noen rutiner for reingjøring etter ESBIT griset? Eller lar du det bestandig brenne helt ut? Tar du vare på restene av ESBIT, og hvordan pleier du å oppbevare dette?

For meg så blir det endel som blir kastet av rester, så forbruket med ESBIT har en tendens til å bli høyere totalt enn med f.eks rødsprit. Sliter også med effekten på mine tabeletter ved litt vind, da sliter jeg ofte med å få bobler i det hele tatt... Benytter du ESBT, eller andre typer?

 

Har lurt litt på å lage cone selv jeg også, da Caldera med frakt blir ganske kostbart. Har to CalderaTiTri fra før da men :)

 

Har ikke brukt Esbit så lenge at jeg har altfor mye erfaring med det, men til den brenneren jeg lagde så er 4 grams tablettene best egnet, og da kan en bare la de brenne ut. En må ha god vindskjerming med esbit, eller blir det mye varmetap. Bruker også en liten dråpe antibac for lettere opptenning.

 

Hvis du skal lage selv vil jeg anbefale 0,1 mm titanium. Jeg brukte 0,07, men det er litt vel tynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fiskekongen

Du kan enten rengjøre mens det er varmt, da er det som en feit olje og du får av ganske mye med en tust gress. Eller som jeg helst gjør: la det størkne, ha kjele og brenner i egen pose og skrubbe ved anledning (dvs hjemme). Rester? Det skal gå greit - blås ut, kjøl ned og hiv i en tett boks eller pose til neste gang. Men jeg foretrekker å tilpasse dosen til mengden vann og la det brenne helt ut.

 

Vindskjerming er viktig, men samtdig må Esbit ha godt med luft for å brenne skikkelig. God vindskjerm med hull/glippe langs bakken burde gjøre susen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i og for seg ikke så lettvekts, men den beste måten jeg har sett å transportere brukte esbit tabletter var i tom boks for luftgeværkuler. Brukt som brenner  med bunnen på toppen av lokket og virket tett når den var skrudd igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.