Populært innlegg tronn Skrevet 30. mars 2014 Populært innlegg Del Skrevet 30. mars 2014 Det var meldt stor sol på kartet over Østlandet, og da er ikke jeg vond å be på tur. Måtte be meg selv denne gangen, men det fungerer det også. Liten tur på ski fra Frognerseteren med 1 overnatting ved Øyvannet ble planen. Men i stedet for Bamse, sovepose og åpen himmel, skulle jeg heller prøve meg på tidenes første hengekøyetur, helt uten voksne tilstede Kjøpte meg en Dream Hammocks Thunderbird brukt er på forumet. Men uten fancy tarp og underquilt. Tarp var greit nok, en gammel Dovrefjell 4x3 er mer enn stort nok i alle retninger. Underquilt derimot var et problem. Det fryser fortsatt på om natten, selv om yr mener det ikke skulle krype under 5C. Så jeg tok med det jeg hadde av mulige løsninger. En Downmat 9 LW XP, en Jerven Fjellduk original, et knippe karabiners, 15 3mm rundstrikk(shock cord?) og en Bamse. Været var upåklagelig denne dagen: Og før jeg begynte med køya, måtte jeg ha en kaffetår: Så kom vi til fattigmannsløsningen for oss som ikke har råd til UQ sånn med det første. Jeg var i grunn rimelig bestemt om hvordan jeg skulle ha det. Først åpnet jeg opp jervenduken, så tok jeg rundstrikket igjennom samtlige hull, med endene stikkende ut av hullene på ene kortsiden. Så festet jeg kortsidene til opphenget på køya med hver sin karabiner. Da ble det seende omtrent slik ut: Dette bildet er for øvrig tatt etter at jeg har strammet opp rundstrikket. Når jeg la en nesten oppblåst downmat oppi fjellduken, vil den synke ned ganske mye dersom det ikke strammes godt opp, det kan kanskje lønne seg å bruke dobbelt opp med strikk, da det nesten møtte metningspunktet for hva det tåler. Her er litt flere bilder: På den ene siden festet jeg bare duken rett i karabinerne: Viktig å ha et festepunkt midt på duken også: Downmat på plass: På andre siden brukte jeg en løkke til feste de to strikkene sammen i karabineren, også festet jeg tilslutt strikkene i fjellduken igjen så den skulle holdes på plass: Det vil uansett bli relativt luftig, men er strikket stramt nok, vil du ligge nedpå downmaten, og sove godt og varmt. Jeg ble vel liggende ca 11 timer, noe som er fort 5 timer mer enn jeg ville finne på å gjøre på en bamse. Største problemet slik jeg lå i natt, var at når jeg ville ligge på siden, og presset i større grad på sideveggene, så ble jeg kald. Så lenge jeg lå passe rett, så holdt jeg meg mer enn varm nok gjennom natten. Tipper det var -2 på det kaldeste. Vannet hadde fryst her og der. Dagen derpå: Fortsatt flott skiføre fra Frognerseteren og nordover. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 18 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martin.m Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Så flott tur tronn! Nå har jeg lest såpass mye om disse hammockgreiene i forumet i det siste, begynner å bli fristet til å prøve jeg også Takker for rapporten (og inspirasjonen)! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullsokk Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Herlig! Kjenner at jeg blir mer og mer nysgjerrig på hengekøye...Ser ut som en fin tur i knallvær. Takk for titten. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tronn Skrevet 30. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2014 Hengekøye er flott om man er mye på tur i skogen. Det er også enkelt nok for en kjapp blund på en dagstur. Dersom man er interessert, men ikke enda villig til å spytte i masse penger i noe nytt og ukjent, kan det lønne seg å bli med på lettvektstreffet til Tor Magnus. Eller bare komme innom for en titt. http://www.fjellforum.no/topic/31046-oslo-23-25-mai-lettvektstreff/ Ikke nødvendigvis så mange køyer der som det pleier å være, men noen blir det garantert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Grimner Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Gratulerer med hengekøye og en utmerket løsning - den kan jo bygges ut med hva du måtte ha av isolasjon ellers. Kanskje granbar kunne gå an. Du får si fra til Jerven. Jeg skal vedde på at de ikke har fått med seg det bruksområdet 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tronn Skrevet 31. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2014 Takk for det Jeg merket at det ble en god del kondens under downmaten. Så jeg er usikker på hvor godt fjelldukmateriale fungerer på lang sikt. Da vil jeg heller bruke noe som puster bedre. Den løsningen jeg har er uansett alt for tung og dårlig til at jeg gidder å styre med det i noen stor grad i fremtiden. Jeg bestiller meg en underquilt så snart jeg har råd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
7homas Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Jeg sa til en på jobben som ikke skjønte poenget med hengekøye at noe av det fine var at du kunne henge deg hvor som helst. Ble litt rar atmosfære. 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tronn Skrevet 31. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2014 Jeg sa til en på jobben som ikke skjønte poenget med hengekøye at noe av det fine var at du kunne henge deg hvor som helst. Ble litt rar atmosfære. Tipper du kan forvente å bli tatt inn til møte med HMS-ansvarlig innen kort tid 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
7homas Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Og kanskje de tar fra meg Brannvernleder vervet... kan jo håpe 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
koffar2 Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Artig løsning Det er faktisk ikke så vanskelig å gjøre en gammel eller billig sovepose om til en underquilt om man har tilgang på en symaskin Jeg tok en gammel syntetisk pose og målte opp en kvadratisk form på ca 135cm x 190cm, sydde deretter en rett søm langs dette målet og klippet vekk materialet rundt. Deretter sydde jeg på 4 separate kanaler (1 langs hver side) På kort sidene tredde jeg strikk med snorlås slik at man får snurpet endene sammen På langsidene tredde jeg en strikk som går gjennom begge langsidene med en knute på ene enden Kan forklare nærmere om noen skulle være interessert... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TurNisse Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Igjen morsomt hvor likt vi gjorde vårt første heng, på samme dag. Jerven Original, Dovre 3x4 og div forsøk på underisolasjon hehe. Flott med bilder! herlig. Hang du opp tarpen eller sov du åpent til slutt? Jeg lurer på hvor mye en nedtrekt tarp har å si for kondenssering og vindstopp. (med/uten dører) Siste natta ble alt rimelig vått for meg, kondenserte både på underlaget og oversiden av soveposen samtidig med at det var noe vintpust og frysepunktet. Jeg hadde ingen tarp eller myggnett, kun enkeltlags hengekøye på 270gram. Sov vel 7-8timer sammenhengende likevell, herlig. At en tarp med dører (Superfly?) kan forhindre kanksje all kondensering og vind? (som en bil i garasje? ) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tronn Skrevet 31. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2014 Igjen morsomt hvor likt vi gjorde vårt første heng, på samme dag. Jerven Original, Dovre 3x4 og div forsøk på underisolasjon hehe. Flott med bilder! herlig. Hang du opp tarpen eller sov du åpent til slutt? Jeg lurer på hvor mye en nedtrekt tarp har å si for kondenssering og vindstopp. (med/uten dører) Siste natta ble alt rimelig vått for meg, kondenserte både på underlaget og oversiden av soveposen samtidig med at det var noe vintpust og frysepunktet. Jeg hadde ingen tarp eller myggnett, kun enkeltlags hengekøye på 270gram. Sov vel 7-8timer sammenhengende likevell, herlig. At en tarp med dører (Superfly?) kan forhindre kanksje all kondensering og vind? (som en bil i garasje? ) Jeg satt opp Dovrefjelltarpen til slutt ja. Brukte 6 barduner til å feste i bakken, så jeg fikk veldig bra vindbeskyttelse. Men jeg kunne i grunn klart meg uten med tanke på været. Når jeg først har drasset med meg doningen på en kilo, så kan jeg like gjerne slenge den opp Jeg har en Superfly på vei i posten Satser på at det blir bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TurNisse Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Men __ da, jeg skulle jo kjøpe superfly, kan ikke gjøre ALT på likt vel... Fikk brev fra skatteetater'n i dag, ble ikke smell, så kan bestille nå. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
koffar2 Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Jeg har ikke hat noe problemer med kondens når jeg har brukt superfly eller den tarpen jeg bruker nå, heller ikke vind. Tarp med dører blir ofte omtalt som vinter tarper, men jeg foretrekker å ha dørene selv på sommeren, det begrenser ikke valg av leirplass slik som en tarp uten dører kan gjøre. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
squidman Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Fy flatern så fett! Siste jeg snakket med noen om å ligge i hengekøye, var det min engelske akuttlege-hybel-kamerat som gjorde det i Belize (pga edderkopper! nåja jævla svære tarantulas vel og merke!)...for min del er det nok mer en sommerting mer enn vinterting, men du slipper definitivt kulde fra bakken! Skal lese nøye gjennom resten av posten (lat her bare leste siste 1-2 osv!)...uansett veldig kult og flotte bilder! Flere poster dude! Du burde skaffe deg en sånn alpacka oppblåsbar! Uansett, pga veldig feite bilder og gode forlklaringer er det 2! tommeler fra meg! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.